Portfolio

Mijn naam is Linda Linssen (45 jaar), getrouwd en moeder van twee dochters (17 en 14 jaar). Ik ben 20 jaar lang werkzaam geweest in verschillende functies binnen de kinderopvang. En hoewel ik daar jaren met plezier gewerkt heb en coaching van medewerkers erg interessant vond, voelde ik ook steeds meer de behoefte om er juist ook voor het kind te willen zijn. Ik wilde eraan bijdrage om kinderen van jongs af aan iets waardevols te leren. Dit leren betrof niet zozeer de cognitieve vakken die leraren op school aanbieden, maar zit vooral op het sociaal-emotionele aspect, iets waar binnen het reguliere onderwijs vaak nog te weinig aandacht voor is.

Ik ben intuïtief en invoelend en voel me verbonden met de mensen om me heen. Ik heb de intrinsieke motivatie om kinderen van nu te helpen om met rust en plezier naar school te laten gaan. En vanuit die behoefte volgde ik diverse opleidingen en trainingen en ben ik sinds 2018 binnen Schoolorganisatie Kerobei aan de slag gegaan in de rol van leraarondersteuner. Daar heb ik binnen het reguliere onderwijs (Bs De Violier in Maasbree) stap voor stap de mogelijkheid en ruimte gekregen om alle kinderen op het sociaal-emotioneel vlak te laten leren…

En zo ontstond er naast mijn rol in het onderwijs, in 2019 “Praktijk TOELSZ”, waar ik een naam vond voor hetgeen ik kinderen, leerkrachten en ouders zoal aanbiedt. Niet alleen de kinderen maken heel graag gebruik van de vrijwillige lessen. Ook leerkrachten vinden de ondersteuning die ik biedt bij pedagogische vraagstukken rondom leerlingen erg waardevol. Deze positieve ontwikkelingen zijn binnen school niet onopgemerkt gebleven waardoor ik sinds 2022 de ruimte heb gekregen om me hier volledig mee bezig te houden. Daarnaast ondersteun ik ook de ouders in hun ouderschap. Ik laat ze zo eerlijk mogelijk naar zichzelf kijken. Hoe blijf je trouw aan jezelf? Leef je het leven dat je graag wilt leven? Geef je het goede voorbeeld aan anderen door? Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer je in je kracht staat en in jezelf gelooft, de energie gaat stromen en je bergen kunt verzetten!

“Autonomie, bewustwording, zelfsturing en leven vanuit rust…. door kinderen én ouders”!

 

Een greep uit de door mij gevolgde opleidingen en/of trainingen zijn:

NLP practitioner

De term Neuro Linguïstisch Programmeren, staat voor hoe wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daar vervolgens op reageren.
NLP gaat over het ontdekken hoe jij de dingen doet die je doet en hoe je, als je dat wilt, deze kunt veranderen. Hoe reageer jij (communicatie en gedrag) op dat wat je waarneemt en hoe zou je dat effectiever of anders kunnen doen? Ik geef je inzicht in je eigen patronen en in die van anderen.

 

SOS Kinderen en emoties

Emoties… Iedere dag hebben we ermee te maken. Zowel bij ons zelf als bij de ander. Elke situatie roept wel een bepaald gevoel of een bepaalde emotie op. Daarmee geven we ons leven betekenis. Emoties, ze zetten ons in beweging. Ze vertellen ons dat we op het goede pad zijn (positieve emoties), zodat je weer in balans komt of gaat zien dat het anders kan/moet. Ook zien en ervaren we emoties vaak als lastig en zien we ze gepaard gaan met gedrag dat niet oké is.
Als ieder kind zijn/haar emoties leert herkennen, benoemen, accepteren en vervolgens op een gewenste manier leert uiten, dan creëren we samen een gezonde toestand, een gezonde ontwikkeling, een gezonde samenleving.

 

Relax Kids en Mindful Onderwijs 

Relax Kids brengt kinderen spelenderwijs tot ontspanning. Dit dmv beweging, spel, kinderyoga, onderlinge massage, ademhalingsoefeningen, geloven in jezelf en ontspannende verhalen. In de rustmomenten, als er even niets hoeft, gebeurt er veel in de hersenen o.a:

  • Het verwerken van informatie.
  • Pauzeren voordat je een volgende stap zet.
  • Jezelf opladen voor een nieuwe taak.

Dit soort rustmomenten zijn cruciaal!
Het leren richten van je aandacht waardoor jij jouw focus en concentratie vergroot is uiteraard ook voor het leren (op school) wenselijk. Mindfulness oefeningen waarbij de ademhaling de vaste focus is helpen daarbij.

 

Happy Kids Massage

Wanneer we kinderen al op jonge leeftijd aanleren hoe ze kunnen omgaan met stress en leren hoe oa massage hier positief aan kan bijdragen. Kunnen wij hen een belangrijke basis meegeven voor een gezonde toekomst. De Happy Kids Massage-methode is een manier om kinderen op een laagdrempelige en speelse manier hiermee in contact te brengen. Happy Kids Massage wordt over de kleren heen gegeven. Dit meestal in combinatie met liedjes en verhalen. Door de aanmaak van gelukshormonen als Oxytocine en Serotonine draagt het oa bij aan meer onderlinge verbondenheid. Dit is één van de redenen dat Happy Kids Massage oa kan worden ingezet binnen gezinnen. Ook wordt HKM steeds vaker op scholen ingezet om de sfeer binnen de groep te verbeteren. In groepen geven de kinderen het aan zichzelf of aan elkaar. Vooraf toestemming vragen en elkaars grenzen respecteren zijn belangrijke onderdelen in deze vorm van massage. De Happy Kids Massage-methode draagt bij aan:

  • ontspanning
  • meer onderlinge verbondenheid  en socialer gedrag
  • betere nachtrust
  • betere concentratie
  • betere weerstand
  • kinderen zitten lekkerder in hun vel
  • krijgen beter lichaamsbesef en meer zelfvertrouwen
  • en kan in groepen worden ingezet tegen pesten 

 

Talentgedreven werken met kinderen en (Kinder-)Talentenfluisteraar

Een (Kinder)talentenfluisteraar kijkt verder dan het gedrag. Via diverse werkvormen, waaronder een talentenintervieuw. Kinderen en ouders leren: 

  • Bewust wat talent is.
  • Hun eigen talenten onder woorden te brengen en te laten inzien wat ze daarmee kunnen.
  • Op z’on manier dat het bijdraagt aan een positief zelfbeeld, meer veerkracht en weerbaarheid, zodat ze beter kunnen omgaan met de uitdagingen die op hun pad komen.

 

Positieve gezondheid Limburg

Voor een gelukkig, gezond en betekenisvol leven! De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens. Vanuit dit gedachtegoed worden mensen aangesproken op hun vermogen tot actie. Positieve gezondheid betekent dat iemand zingeving ervaart en vaardigheden ontwikkeld heeft om de uitdagingen van het leven aan te kunnen. Er zijn 6 dimensies waarmee ‘gezondheid’in kaart wordt gebracht:

  • lichaamsfuncties (bijvoorbeeld: ik voel me gezond en fit)
  • mentaal welbevinden (bijvoorbeeld: ik voel me vrolijk)
  • zingeving (bijvoorbeeld: ik ken mijn plek, ik heb vertrouwen in de toekomst)
  • kwaliteit van leven (bijvoorbeeld: ik geniet van mijn leven)
  • meedoen (bijvoorbeeld: ik heb goed contact met andere mensen) en
  • dagelijks functioneren (bijvoorbeeld: ik kan goed voor mezelf zorgen)
 
Wat doet TOELSZ ?

Wil je samen met mij op zoek gaan naar jouw talenten, wil je leren hoe je op een prettige manier om kunt gaan met jouw emoties, of wil je leren wat ontspanning voor positief effect kan hebben op jezelf en de mensen om je heen. Met andere woorden, wil je werken aan jouw POSITIEVE GEZONDHEID, neem dan gerust contact met me op. Kijken we van daaruit samen wat mogelijk is…                                             

Lieve groetjes,
Linda